روژا نیوز
No Result
View All Result
جمعه, می 9, 2025
  • Login
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • بهداشت و سلامت
  • فرهنگی
  • فناوری
  • گردشگری
  • مسکن و املاک
  • ورزشی
اشتراک
روژا نیوز
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • بهداشت و سلامت
  • فرهنگی
  • فناوری
  • گردشگری
  • مسکن و املاک
  • ورزشی
No Result
View All Result
روژا نیوز
No Result
View All Result
خانه اقتصادی

خودروسازی در بیراهه رانت و انحصار

توسط روژا نیوز
جولای 16, 2023
در اقتصادی
زمان مطالعه: 1 دقیقه
0
خودروسازی در بیراهه رانت و انحصار
153
اشتراک
1.9k
بازدید
Share on FacebookShare on Twitter

صنعت خودروسازی را باید آیینه تمام نما و حقیقی یک اقتصاد تنبل، ورشکسته و انحصار زده دانست که علت اصلی آن، سایه سنگین حضور دولت در این بخش است.

به گزارش روژا نیوز به نقل از پول نیوز، میلتون فریدمن اقتصاددان مطرح معاصر گفته است: «اگر مسئولیت یک صحرا را به بخشِ دولتی واگذار کنید، بعد از گذشت پنج سال با کمبود شن مواجه می‌شوید». ظاهر امر در ایران همینطور است که فریدمن گفته است. اقتصاد در دست دولت است، اما برای تکمیل بیش از ۸۰ هزار پروژه نیمه کاره در کشور پول نداریم. برای اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات بین المللی پول نداریم. برای پرداخت مطالبات بخش خصوصی پول نداریم. برای پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان پول نداریم. برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی پول نداریم. برای نوسازی ساختمان‌های مدارس فرسوده و بازسازی تاسیسات آن‌ها پول نداریم. کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی با کمبود شدید نقدینگی دست به گریبان و کارگران این بخش‌ها همواره در آستانه بیکاری هستند.

بحران انحصار

از این دست ” پول نداریم “‌ها الی ماشاءالله وجود دارد که همگی ناشی از انحصار اقتصاد در دست دولت و حاکمیت است و هیچ اراده و تمایلی هم برای نجات این اقتصاد از انحصار وجود ندارد. تو گویی جان دولت به این انحصار بسته است و به هیچ قیمتی حاضر نیست دست از سر آن بردارد. روشی که در مملکت ما در باره اقتصاد در پیش گرفته شده، در یک معنای کلی با هیچ یک از روش‌ها و معیار‌های پذیرفته شده و مدل‌های اقتصادی امروزی نمی‌خواند. آنچه که ما در قبال اقتصاد انجام می‌دهیم، جز تحمیل هزینه‌های سنگین، زیانبار و بنیان سوز بر بنیه نحیف این بخش نیست.

بحران مدیریت دولتی در خودروسازی

بر اساس ضرب المثل معروف “مشت نمونه خروار است” صنعت خودروسازی در این دیار را باید آیینه تمام نما و حقیقی یک اقتصاد تنبل، ورشکسته و انحصار زده دانست که علت اصلی آن هم سایه سنگین حضور دولت در این بخش است. مرکز پژوهش‌های مجلس در تحقیقی کارشناسی اعلام کرده که «اگر ۷۱/ ۵ درصد سهام دولت در ایران‌خودرو و ۳۱/ ۱۷ درصد سهام آن در سایپا را هم در نظر نگیریم، بازهم ۱۲/ ۲۱ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۶/ ۱۵ درصد از سهام سایپا در اختیار شرکت‌های عمومی وابسته و تحت کنترل دولت است. همچنین ۲۴/ ۲۵ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۶۶/ ۳۹ درصد از سهام سایپا تحت نظام سهامداری چرخه‌ای است. همین موضوع باعث می‌شود با وجود آنکه سهام مستقیم دولت در خودروسازی‌ها محدود است، اما مدیریت آن همچنان در اختیار دولت باشد».

خودروسازی در باتلاق

بدین ترتیب خودروسازی در ایران فرصتی برای رشد و پویایی و شتاب گیری پیدا نخواهد کرد و همچنان در باتلاق طرح‌های هزینه بر و زیانبار گرفتار خواهد بود. به عنوان نمونه باید به هزینه‌های سرسام آور پلتفرم و راه اندازی خط تولید خودرویی به نام سمند اشاره شود که به عنوان خودرو ملی صرف شد. با این حال سمند تنها یک کپی ناقص از کارخانه و برند خودروسازی پژو از آب در آمد و هیچ وقت نه خودرو شد و نه ملی. این در حالی است که کشور‌هایی مثل چین و کره جنوبی توانسته اند با هزینه‌ای به مراتب کمتر از آنچه برای سمند صرف شد کارخانه و برند‌های جدید خودروسازی با محصولات متنوع راه اندازی کنند و با صادرات آن‌ها هم ارزآوری داشته باشند و هم اشتغالزایی کنند.

حیاط خلوت سیاسیون

بحران جدی دیگر، گرفتار شدن اقتصاد در چاله سیاست است و خودروسازی‌ها نیز اکنون به حیاط خلوت تعدادی از سیاسیون تبدیل شده اند. از سوی دیگر خودروسازی دارای یک نیروی عظیم مازاد است که هر دو این موارد هزینه‌های جاری فلج کننده‌ای را به اقتصاد و بودجه مملکت تحمیل کرده و در صورت ادامه این مسیر، به درکات ناکامی و شکست سقوط خواهد کرد.

ضرورت خصوصی سازی واقعی

اگر خصوصی سازی واقعی ـ نه خصولتی سازی ـ در صنعت خودروسازی صورت بگیرد و امکان رقابت بین خودروساز‌های داخلی و خارجی به وجود بیاید، در آن صورت در هزینه‌ها و ساختار آن تحول و چابک سازی صورت خواهد گرفت و بار بسیار سنگینی از هزینه‌های تحمیلی به اقتصاد کشور حذف خواهد شد و‌ای بسا با تولید یک محصول نهایی، استاندارد و کارآمد، به بهبودی اقتصاد و درآمد مملکت هم کمک شود و با آنچه که از این طریق و از طریق صنایع دیگر حاصل می‌شود، ثروت و رفاه لازم برای شهروندان نیز ایجاد خواهد شد. این مهم نیز از طریق خصوصی سازی واقعی صنایع و از جمله صنعت خودروسازی دست می‌دهد، در غیر این صورت همچنان بایستی شاهد از دست رفتن منابع و ذخایر کشور به دست دولت باشیم تا زمانی که این کشور به بیابان تبدیل شود تا جایی که به قول» فریدمن با کمبود و حتی نبود شن مواجه شویم.

 

مسعود یوسفی / روزنامه نگار

برچسب ها: اقتصاد تنبلانحصارخودروسازیدولتمرکز پژوهشهای مجلس
پست قبلی

عبور از وابستگی و رسیدن به خودکفایی در گهرزمین

پست بعدی

بلاگری مانند شغل‌های دیگر سختی ها و چالش های خود را دارد

پست بعدی
بلاگری مانند شغل‌های دیگر سختی ها و چالش های خود را دارد

بلاگری مانند شغل‌های دیگر سختی ها و چالش های خود را دارد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • موضوعات ترند
  • دیدگاهها
  • آخرین ها
مراسم تشیع و خاکسپاری مرحومه حليمه سعیدی

مراسم تشیع و خاکسپاری مرحومه حليمه سعیدی

فوریه 12, 2022
آقای حسین فسایی به عنوان فرمانده بسیج کارگری کارخانجات جامعه کارگری کشور منصوب شدند.

آقای حسین فسایی به عنوان فرمانده بسیج کارگری کارخانجات جامعه کارگری کشور منصوب شدند.

اکتبر 27, 2021
تجمع کارمندان دانشگاه های کشور در اعتراض به عدم همترازی و متناسب سازی حقوق آنها با اعضای هیات علمی دانشگاه ها در محل وزارت علوم

تجمع کارمندان دانشگاه های کشور در اعتراض به عدم همترازی و متناسب سازی حقوق آنها با اعضای هیات علمی دانشگاه ها در محل وزارت علوم

جولای 18, 2021
معرفی اتصالات پیش ساخته در صنعتی‌سازی ساختمان

معرفی اتصالات پیش ساخته در صنعتی‌سازی ساختمان

دسامبر 26, 2022
وقتی رئیس‌جمهور افزایش جمعیت کشور را “واویلا” می‌خواند!

وقتی رئیس‌جمهور افزایش جمعیت کشور را “واویلا” می‌خواند!

0
شهادت ۱۸ ماما در عرصه مبارزه با کرونا/ مراقبت از ۱۵۰۰۰ مادر باردار مبتلا به کرونا در سال ۹۹

شهادت ۱۸ ماما در عرصه مبارزه با کرونا/ مراقبت از ۱۵۰۰۰ مادر باردار مبتلا به کرونا در سال ۹۹

0
رتبه بندی معلمان مشمول کدام گروه‌هاست؟/ طبقه‌بندی در ۵ رتبه

رتبه بندی معلمان مشمول کدام گروه‌هاست؟/ طبقه‌بندی در ۵ رتبه

0
اعمال و آداب مشترک شب‌‌های قدر/ عبادات شب نوزدهم ماه رمضان

اعمال و آداب مشترک شب‌‌های قدر/ عبادات شب نوزدهم ماه رمضان

0
وعده‌ای که صادقانه محقق شد

وعده‌ای که صادقانه محقق شد

مارس 3, 2025
نخستین رویداد پژوهش‌بنیان هنرهای اجرایی/دراماتیک دانشکده هنر واحد تهران مرکزی

نخستین رویداد پژوهش‌بنیان هنرهای اجرایی/دراماتیک دانشکده هنر واحد تهران مرکزی

نوامبر 23, 2024
محصول nbs توصیه جدی سازمان ملل به کشورهای در حال توسعه برای ارتقاء شاخص های سلامت

محصول nbs توصیه جدی سازمان ملل به کشورهای در حال توسعه برای ارتقاء شاخص های سلامت

اکتبر 19, 2024
سفر تیم ملی فوتبال پیشکسوتان ایران به ویتنام

سفر تیم ملی فوتبال پیشکسوتان ایران به ویتنام

سپتامبر 4, 2024
لینک ها: | شیشه ها | پیلمیکر | سریالسو | پوتیتوز | جورابا | تومیتوز | لدرایران | شلوار | میگوکده | اسیدخوراکی | آساابزار | سیسمونیها | ارامویل | آیروفرشی | آیاکسکویتورز | چرمساران | گلسوب | ایرانتولزمارکت | دشتبهشت | لدرایران | قرقاولی | باتلپلاستیک | قنادیو | ایبیچیکن | امارزیرانداز | Arad Branding

دسته‌ها

  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • بانک
  • بهداشت و سلامت
  • بیمه
  • بین الملل
  • سایر
  • سایر اخبار ویژه
  • سیاسی
  • شرکت ملی صنایع مس ایران
  • فرهنگی
  • فناوری
  • کجت ها
  • گردشگری
  • مسکن و املاک
  • موبایل
  • ورزشی
  • ویژه
اجتماعی

وعده‌ای که صادقانه محقق شد

مارس 3, 2025
فرهنگی

نخستین رویداد پژوهش‌بنیان هنرهای اجرایی/دراماتیک دانشکده هنر واحد تهران مرکزی

نوامبر 23, 2024
اجتماعی

وعده‌ای که صادقانه محقق شد

مارس 3, 2025
فرهنگی

نخستین رویداد پژوهش‌بنیان هنرهای اجرایی/دراماتیک دانشکده هنر واحد تهران مرکزی

نوامبر 23, 2024
روژا نیوز

پایگاه خبری روژا نیوز همیشه در تلاش بوده تا اخبار موثر و مفید اقتصادی روز دنیا را برای کاربران خود نشر دهد. امیدواریم به لطفا خدا و با همراهی شما هر روز با مطالب بهتری در خدمت شما باشیم.

کلیه حقوق پایگاه خبری روژا محفوظ است! نشر فقط با ذکر نام روژا نیوز مجاز می باشد.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • خانه
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • بهداشت و سلامت
  • فرهنگی
  • فناوری
  • گردشگری
  • مسکن و املاک
  • ورزشی

کلیه حقوق پایگاه خبری روژا محفوظ است! نشر فقط با ذکر نام روژا نیوز مجاز می باشد.